Vad är My Mission?

My Mission är tävlingen för dig som gillar idéer. För fjärde året är Sveriges största affärsidétävling inom upplevelseindustrin nu äntligen igång! Temat för i år är passion och tävlingen är öppen fram till 12 april på www.mymission.se

måndag 17 maj 2010

Gästbloggare: Carina Sundqvist

Nästa gästbloggare hos oss på My Mission är Carina Sundqvist som passionerat driver sitt eget företag Inspirationsbyrån - läs och inspireras!

Lev på din kreativitet!

-Jag gör det!, säger en ny bekantskap, som efter några dagars eftertanke ringer mig och har bestämt sig för att satsa på det hon brinner för – att bli frilansande filmare. Wow! En till som vågar. Nu händer det!

Vi sågs på fredagen under två timmars intensivt inspirerande kring frågan: Hur vill du leva och vad gör dig lycklig? Punktade upp detta på ett A-4-ark. Hur kan du nå dit, var nästa fråga. Stora frågor, men jag var überkäck; "-Kom igen, kom igen, du kan förverkliga idén!" Jag älskar att peppa andra till att göra det de brinner för, som ni kanske märkt. Jag lever för detta. Det ger mig en kick att se när människor växer. Hur klyschigt det än låter.

För ärligt talat varför gå runt och vara missnöjd eller kämpa mot det du inte gillar. När du istället kan visa en annan väg som totalt utklassar den gamla. Vill du filma, tro på dig själv och se möjligheterna. –Ja, jag brinner för att göra film! svarade kvinnan. Orden blev en självklar sanning direkt efter att de uttalats. Att därefter göra tvärt emot blev otänkbart och det är häri hemligheten ligger.

När du sätter ord på din vilja och uttalar den inför andra, då kan du skapa precis vad som helst. Förändringen kan bli livsomvändande! Jag ställer ofta mig själv samma frågor och tar svaren på högsta allvar. Det är viktigt att vara så pass självmedveten att man kan se vad som gör en själv lycklig (om man nu vill vara lycklig, vissa vill faktiskt inte det). Därmed inte sagt att vi ska kasta allt och starta om helt på nytt. Det gäller att vara någorlunda realistisk. Att ta steg mot målet, men att ändå drömma stort och tänka ännu större.

Just nu finns mängder av möjligheter att förverkliga idéer; idétävlingar som MyMission som lockar många unga med fantastiska idéer, coachning och kurser som får oss att nå längre. (Mycket är gratis!) Det finns ett stort sug i samhället efter nyskapande kreativitet. Det öppnar upp för helt nya vägar som just Du ska utveckla. Vi kan gå mot något helt annat. Just Du är kreativ och kan själv skapa det du saknar, istället för att vänta.

Gör det nu! Tanken är inspirerande. Är det verkligen så enkelt? Jo, tankens kraft är stark. När den kläs i ord når den ut. Tänk så här: Det jag säger, så blir det. -"Jag ska leva på min kreativitet för att det gör mig lycklig", sa jag för tre år sen, och jag har gjort det sen dess. Det har både varit enkelt och svårt. Men aldrig någonsin långtråkigt. Jag har friheten att skapa ur mig själv och det utvecklar mig varje dag. I den sekund jag uttalade orden fick min idé eget liv. ”-Hej! Jag heter Carina och jag driver Inspirationsbyrån.” Jag blåste liv i mitt företag Inspirationsbyrån främst genom att berätta om den för andra människor. Det är det absolut snabbaste sättet för att göra idén verklig. Särskilt i denna Facebookvärld med snabba nätverk torde det vara perfekt läge för att nå ut med nya djärva idéer, produkter och tjänster.

Min egen helomvändning från fattig bidragsberoende kulturarbetare till kulturentreprenör startade med att jag upptäckte hur stor påverkan inspirerande människor hade på min egen kreativitet. Alla dessa fantastiska människor som frikostigt delade med sin av erfarenheter och kunskap bevisade hur viktigt det är med förebilder. Även vuxna mår bra av att se lyckade exempel och att alla behöver ny input för att tänka nytt och fritt. Inspirationens viktigaste uppgift är att så små frön i människor som stärker självkänslan och får oss att utvecklas som de kreativa individer vi är. När vi inspireras upplever vi med alla sinnen, får nya tankar, idéer och inblickar i andras liv, vilket är stimulerande och intressant.

Så fram för mer vardagsinspiration! Hur kan du bidra? Tänk dig ett samhälle där alla sprider sin egen kreativitet varje dag, hur långt vi kunde nå! Vi skapar vi en helt annan verklighet där alla i högre grad vill ta ansvar för sig själva, tar vara på sin kreativitet och bryr sig om andra. En värld fylld av nya upplevelser och inspiration. En värld som jag med stolthet lämnar vidare! Vi har en bit kvar, men det är möjligt. Sverige har unika möjligheter att kreativt inspirera omvärlden och vi gör det redan idag. Vi har yttrandefrihet, högt i tak i diskussioner, ett levande kulturliv och en välutbildad befolkning. Det globala nätverkssamhälle som nu utvecklas hjälper också till. Det länkar oss samman och den enskilda individen får allt större möjligheter att snabbt och enkelt nå många. Så ta in de lysande inspiratörernas ord och bli upplyst av dem. Därefter kan du inspirera andra och framför allt kan du bli din egen inspiratör. Du själv är din värsta kritiker. Men även Du är en kreativ begåvning som har förmågan att förändra och utvecklas. Så fram för fler människor som vågar leva på sin kreativitet! Varsågod att starta. Fram med ett vitt A-4 och fyll det med visioner. För jag vill ha fler kollegor!

/Carina Sundqvist, grundare av Inspirationsbyrån


Carina Sundqvist, 32 år, singelmamma med eget inspirationsfokuserande företag.

Yrke: Inspiratör,Bebyggelseantikvarie,Entreprenör, Kreativitetsförespråkare mm.

Driver: Inspirationsbyrån

Vision: Att förmedla ett tankesätt där var och en både är avsändare och mottagare av inspiration och kreativitet. Inspirationsbyrån är min arena för att bidra till ett mer stimulerande samhälle vi alla kan utvecklas och nå nya insikter genom att leva på ett ekologiskt, ekonomisk och socialt hållbart sätt med inspirationen i fokus. Allting hänger ihop.

1 kommentar:

  1. Carina,
    Det är härligt att följa din framfart. Jag visste att du skulle lyckas nå dina drömmar från första ögonblicket vi sågs på Katapult! Nu ett par år senare strövar vi parallellt i våra kreativa moln med fokus på att göra det omöjliga möjligt! Lycka till. Ser fram emot fler solskenshistorier!
    : ) Victoria Ahlén
    www.victoriaahlen.se

    SvaraRadera