Vad är My Mission?

My Mission är tävlingen för dig som gillar idéer. För fjärde året är Sveriges största affärsidétävling inom upplevelseindustrin nu äntligen igång! Temat för i år är passion och tävlingen är öppen fram till 12 april på www.mymission.se

tisdag 18 maj 2010

Hallå där Navid Modiri!

Nu såhär drygt en vecka innan finalen i MyMission är det dags att släppa den första "Hallå där-intervjun" - först ut är Navid Modiri, 365saker du kan göra

...mannen som blev "365" med hela svenska folket! Hur många parallella projekt har du igång just nu?
Ett : Att bygga Sveriges mest inspirerande företag. Sen gör jag det med hjälp av tusentals olika personer och hundra olika projekt.

Vad driver dig i ditt arbete?
Jag själv och det faktum att jag som fyraåring skrev : uppfinnare och författare som de två yrken jag skulle vara verksam inom som vuxen. Idag är jag 27 och jag lever på att hitta på och skriva. Jag är både uppfinnare och författare. Eller uppfattare och förfinnare som jag kallar det.

Varför tror du att det du gör fått sådant genomslag, både bland yngre och äldre?
För att jag är söt på ett åldersöverskridande sätt. Och för att jag inte ägnar så mycket tid åt att tänka på hur gammal en person är innan jag tilltalar dem, arbetar med dem eller engagerar dem på något sätt. Sverige är ett av de länder i världen som har mest att göra i arbetet med åldersöverskridandet. Att te.x. använda ordet paradigm i den grad man gör idag är livsfarligt och korkat. Varför ska man prata om övertagande, övergångar eller paradigmer? Människor känner sig hotade, sluter sig och blir ängsliga. Då gör de inte ett bra jobb och blir absolut inte kommunikativa. Istället tycker jag att man borde jobba med fler mötesplatser som inte tilltalar en viss ålder utan inspirerar människor att utbyta kunskap och träffas över ett gemensamt problem.

Vad tror du om kommande generationers sätt att arbeta?
Jag tror kommande generationer kommer att vara mer och mer inspirerade av Internet vilket kommer att göra dem mer gränslösa, mobila, glokala och istället för att se en lösning på ett problem så kommer de se minst 365 lösningar på varje problem. Det är på gott och ont. Jag ser också att vissa egenskaper som fokus, lugn och djup slarvas bort. Även kvalité är ute och cyklar lite ibland. Just nu är det snabbhet, kvantitet och ordet "nytt" som är viktigt. Jag efterlyser lite mer mod. Mod att våga vara tyst, stillsam, djup och allvarlig.

Idag finns det ett antal tävlingar inom entreprenörskap, som oftast riktar sig till yngre människor, varifrån tror du detta kommer?
Från arrangörerna antar jag? Synd att det inte finns fler entreprenörstävlingar för pensionärer.

Vad är ditt bästa tips för den som ska leva på sin idé?
Gör det - underskatta inte makten av magiskt tänkande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar